tirsdag den 21. august 2012

Jokeren - kvinde din

Jokeren - Kvinde din
2003


Sproglig analyse med udgangspunkt i kommunikationsmodellen og sproghandlinger

Kommunikationsmodellen:

Jokeren à indkodning à meddelelse  --> afkodning --> Ekskærester og relaterede (måske fans og lyttere )


Indkodning: 
-       Han bruger dansk, slang, bandeord og rytmik/rim

Indkodning i musikvideoen:
-       Billeder, skikkelse, ansigtsudtryk

Medie:
-       Tv/radio

Afkodning:
-       Hvis indkodning skal forstås 100 % skal man ikke føle sig stødt som lytter.

Afkodning i musikvideoen:
-       Skal man ikke føle sig stødt af at se handlingerne.

Modtager:
-       Ekskærester, og andre som er i samme situation. Dem som er blevet forrådt.
-       Fans og lyttere

Sproghandlinger:

I teksten bliver der både brugt regulærende og selvfremmende sproghandlinger.
Eks.
Jeg gav dig mit hjerte. Du sku’ holde det, bære ansvaret for den smerte, du ku’ forvolde det – regulærende.
Jeg drømmer stadig om vilde romancer – selvfremmende
Jeg gik og drømte om børn og rækkehus nu køber jeg nærhed i det frække hus –. selvfremmende


Stemmeføring:

·      Første sætning: Fortvivlet (Hvor’n fanden ku’ du gøre det?)

·      Intro: Jokeren har skabt sig perspektiv over hele situationen à stemmeføringen er mere anklagende end vred. Han søger svar.

·      Møgluder = udråb à Delkonklusion. Vredesudbrud à derefter tilbage i det fattede toneleje.

·      Omkvæd = sidder tilbage med en bitter smag i munden – ærgrer sig måske over at han faldt for kvindens begær. Øv.

·      BONUS: Jokerens ønsketænkning ift. Kvindens adfærd i musikvideoen. Hun virker afklaret med at fejlen ligger ved hende.   
  

      Kvinde din, Jokeren (2003).
      Med udgangspunkt samspillet mellem tekst, musik og musikvideo.
      Afsender: Jokeren, opdelt i henholdsvis Jokerens vrede og Jokerens fornuftige sind à indkodning: Allegorisk balancegang mellem selvretfærdig vrede og momentan erkendelse à meddelelsen er blandet: Han benytter sin vrede til at flygte fra sin erkendte selvbebrejdelse: Jeg bebrejder dig (måske en tidligere eller nuværende kæreste) for ikke at kunne bebrejde mig selvà afkodning: Mange afkoder det som en kvindekritisk vredessang til hans ekskæreste. I dette tilfælde er den dog afkodet som en metode for afsenderen til at blive afklaret med situationen og fordele eller give slip på skylden.
      Starter ud med, at kameravinklen falder og til sidst filmer de mennesker, der sidder på en bar og får serveret en øl. Dette symboliserer, at afsenderen nu er ”nede”/ sunket ned på det niveau (hans følelser driver hans erkendelsesniveau dybere ned mod fænomenernes verdens undergrund). Der bliver serveret en øl, hvilket understreger følelsen af, at han føler sig vred og forvirret; han fortaber sig i procenternes gift.
      Der bliver tegnet på en tavle med et kridt, måske i forhold til en regning eller et spil billard, men det kan symbolisere, at dette, som denne ”møgluder” har gjort, ikke er en engangsforeteelse eller gøres af andre.
      Derefter vender kameraet sig mod et bord eller bagerst, hvor Jokeren sidder med forsiden til, overfor ham sidder en pige med bagsiden til os. Jokeren formidler sin tekst til denne pige, som er det hende, han er sur på.
      Han befinder sig i to forskellige stadier; han er både sur og vred og kalder hende for møgluder, mens han øjeblikket efter kan se rationelt på det; lykken vender, når man mindst venter det. Det er en blanding af accept og vrede.
      Der er i omkvædet nogle billeder bag ved Jokeren. Et forestiller en gammel trappe op ad en mørk grotte og ud i noget lysere, men ukendt. Bagefter vises et billede, som kan ligne en lys yderside, hvor der er en dør ind til noget mørkt. Dette kan være relateret til Platons Hulelignelse; først billedet, hvor han er nødt til (ved hjælp af sin rationalitet ved omkvædene) at forstå, hvordan forhold og mennesker er (bevæge sig op mod ideernes verden for den fulde forståelse). Han er nødt til at forstå ideen bag det, for at forstå sig eget forhold med hende, hans fejl og hendes fejl. Han er dog i et dilemma om, hvorvidt han bør træde op af den mørke, vante grotte af vrede og manglende indsigt. Træder han op, vil han måske forstå, at han ikke kan være sur på hende, men at det bare var lykken, der vendte og efterlod ham med en sur smag i munden. Lyset og erkendelsen vil i starten blænde hans syn og hans øjne, og det vil kræve en tilvænning. Måske derfor overvejer han at gå fra det mellemstadie, billede to viser, hvor han er på et mellembelyst sted, og gå ind ad døren til det endeløse mørke, lukke sig inde i frustration og manglende selverkendelse; han overvejer at blive i fænomenernes verden og opfatte situation endnu mere egocentrisk, end han i forvejen gør. Han er i tvivl om, om han skal være vred eller acceptere det og komme videre. Emotionel vs. Rationel. ”Var kun utro, når du ikke gav mig noget” à han ved, at han selv kan bebrejdes, men ønsker umiddelbart ikke at være sur på sig selv, men hende. Alligevel sidder han og straffer sig selv med en øl på en bar og med tankerne på hende.


      Han rejser sig efter andet omkvæd op og går væk fra pigen. Han vender sig senere om og snakker mod hende. Hun forsvinder, fader væk, og sætter spørgsmålstegn ved, om hun nogensinde har siddet på den bar og lyttet til hans ord: Sad han med sin øl og fantaserede hende frem, forestillede sig, hvordan det ville være at råbe af hende? Symboliserer det, at hun fader væk, at han er ovre hende, eller at hun stadig må fylde meget i hendes hoved; hvorfor skulle hun ellers fylde hans hoved og tanker, selv når hun ikke var der?

      Han råber: ”Jeg er ikke færdig med kvinder, men jeg er færdig med dig, din fucking møgluder.”
      Konklusion: Han ved, at han se objektivt på det og gå op ad grotten mod ideernes verden, men han forbliver på et mellemstadie mellem erkendelse og vrede. Til sidst kysser han med en ny pige: Han fortsætter med sin gang væk fra et seriøst forhold; han har enten ikke forstået, hvordan det fungerer (forstået ideen forhold), eller også har han forstået den, men ønsker ikke at følge den, ønsker blot at gå længere, længere ned i grotten. Er han helt uden indsigt? Eller agerer han blot erkendelsesløst?
'
     Ps. Semikolon og anden tegnsætning vises nogle steder som forskellige bogstaver (eksempelvis à). 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar